Sökning: "vad är kunskap filosofi"
Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden vad är kunskap filosofi.
1. Digital teknik som ett givet verktyg i förskolan? : En kvalitativ studie av Waldorf och Reggio Emilias erfarenhet och användning av digitala verktyg i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöker vi två olika pedagogiska verksamheter och verksamheternas respektive synsätt på digital teknik i förskolans utbildning. Det självständiga arbetet utgår från Reggio Emilias pedagogiska filosofi och Waldorfpedagogikens inriktning. LÄS MER
2. Den lidande psykoterapeuten : en essä som med sin fördjupning i Kierkegaards filosofi, vill undersöka färdigheten att lida som receptivitet, förståelse och utsatthet
Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : I den här essän utforskas en händelse där en psykoterapeut under ett samtal upplever sig drabbad i förtvivlan av två ögonblick i ett professionellt samtal. Mot bakgrund av den händelsen avtäcks betydelsen och meningsfullheten i att lida, specifikt som en möjlig färdighet hos psykoterapeuten. LÄS MER
3. Dans i förskolans planerade undervisning : En intervjustudie om hur förskollärares erfarenheter påverkar undervisningen
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Dans är en estetisk uttrycksform, ett estetiskt ämne och ett språk och har därmed en betydelsefull del i barns uttryckande och utveckling och är en del av de ämnesområden som förskolan ska arbeta med. Med utgångspunkter i Lindqvist och Pastorek Gripsons (2021) artikel så kommer denna studie fördjupa sig i dansen i den planerade undervisning, utifrån förskollärarnas beskrivning med hjälp av intervjuer. LÄS MER
4. Vad är det för faktorer som ligger till grund för förskollärare att inkludera digitala verktyg i undervisningen?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att få en fördjupad kunskap kring hur digitaliseringen påverkas av förskollärarens förhållningssätt i undervisningen samt hur barns språkutveckling främjas av samverkan via digitalisering. I denna kvalitativa studie har datainsamling via intervjuer använts som forskningsmetod. LÄS MER
5. Monsterfaktor
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Detta projekt har riktat sig mot att klargöra gränsen mellan monster och människa. Vi har gått igenom vad för betydelse monster har kulturellt, i nutid, genom historien, varför människan skapat monster, hur monster ofta ser ut, och var vi ser monster i vardagen. LÄS MER