Sökning: "vad är kunskap filosofi"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden vad är kunskap filosofi.

  1. 1. Digital teknik som ett givet verktyg i förskolan? : En kvalitativ studie av Waldorf och Reggio Emilias erfarenhet och användning av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Catrine Jorbe; Malin Nowén; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; Förskola; Undervisning; Digital teknik; Waldorf; Reggio Emilia.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöker vi två olika pedagogiska verksamheter och verksamheternas respektive synsätt på digital teknik i förskolans utbildning. Det självständiga arbetet utgår från Reggio Emilias pedagogiska filosofi och Waldorfpedagogikens inriktning. LÄS MER

  2. 2. Den lidande psykoterapeuten : en essä som med sin fördjupning i Kierkegaards filosofi, vill undersöka färdigheten att lida som receptivitet, förståelse och utsatthet

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Ia Mårtensson Astvik; [2023]
    Nyckelord :Kierkegaard; lida; psykoterapi; praktisk kunskap; förståelse; receptivitet; utsatthet; tigande;

    Sammanfattning : I den här essän utforskas en händelse där en psykoterapeut under ett samtal upplever sig drabbad i förtvivlan av två ögonblick i ett professionellt samtal. Mot bakgrund av den händelsen avtäcks betydelsen och meningsfullheten i att lida, specifikt som en möjlig färdighet hos psykoterapeuten. LÄS MER

  3. 3. Dans i förskolans planerade undervisning : En intervjustudie om hur förskollärares erfarenheter påverkar undervisningen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nicole Käller; [2023]
    Nyckelord :Dans i förskolan; planerad undervisning; kroppslig erfarenhet;

    Sammanfattning : Dans är en estetisk uttrycksform, ett estetiskt ämne och ett språk och har därmed en betydelsefull del i barns uttryckande och utveckling och är en del av de ämnesområden som förskolan ska arbeta med. Med utgångspunkter i Lindqvist och Pastorek Gripsons (2021) artikel så kommer denna studie fördjupa sig i dansen i den planerade undervisning, utifrån förskollärarnas beskrivning med hjälp av intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Vad är det för faktorer som ligger till grund för förskollärare att inkludera digitala verktyg i undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida-Lovisa Karlsson; Nikolina Hiltula; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; redskap för lärande; förhållningssätt; kompetens och samverkan.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att få en fördjupad kunskap kring hur digitaliseringen påverkas av förskollärarens förhållningssätt i undervisningen samt hur barns språkutveckling främjas av samverkan via digitalisering. I denna kvalitativa studie har datainsamling via intervjuer använts som forskningsmetod. LÄS MER

  5. 5. Monsterfaktor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jaqueline Ståhl; Simon Folkesson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta projekt har riktat sig mot att klargöra gränsen mellan monster och människa. Vi har gått igenom vad för betydelse monster har kulturellt, i nutid, genom historien, varför människan skapat monster, hur monster ofta ser ut, och var vi ser monster i vardagen. LÄS MER