Sökning: "valkampanj och sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden valkampanj och sociala medier.

  1. 1. FACEBOOK – HÄR SNACKAR VI POLITIK - En jämförande studie av riksdagspartiernas användning av Facebook i valrörelser

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Axel Blomdahl; Elias Källén; Peter Lindqvist; [2020-06-25]
    Nyckelord :Facebook; politisk kommunikation; riksdagsval; sociala medier; valkampanj;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur svenska politiska partier har använt sig av Facebook under de två senaste riksdagsvalen för att kommunicera med mottagarna. Teori: Studier i politisk kommunikation på sociala medier, nätverkslogik och dagordningsteorin Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: 1085 inlägg som riksdagspartierna publicerade på Facebook under månaden innan riksdagsvalen 2014 och 2018 Resultat: Undersökningen visade att riksdagspartierna har förändrat sin kommunikation på Facebook i flera avseenden mellan valrörelserna 2014 och 2018. LÄS MER

  2. 2. Valkampanj via sociala medier : Finns det en skillnad i bildspråket mellan Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna på sociala medier under valkampanjen 2018? Hur kan vi i så fall se den?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ines Baum Husberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. "Att tjafsa med sossarna brukar få några röster att trilla in liksom" : Professionalisering av Liberalernas valkampanj i Södertälje kommun 2018

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Amanda Rietz; [2019]
    Nyckelord :Professionalisering; strategisk kommunikation; medialisering; valkampanj; politisk kommunikation;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker professionaliseringen i Liberalerna i Södertäljes valkampanj inför valet 2018. Syftet med undersökningen är att beskriva och analysera den strategiska kommunikationen i valkampanjen. LÄS MER

  4. 4. In 2014 we wore pink -En studie om Feministiskt initiativs kommunikationsstrategi under valåret 2014

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Kajsa Lindqvist; [2016]
    Nyckelord :Sociala medier; Feministiskt initiativ; Deltagande kommunikation; Kommunikation; Participatory communication; Facebook; Kommunikationsstrategi;

    Sammanfattning : Sociala medier fortsätter att växa, både i användningsområden och i användarantal. Ett relativt nytt användningsområde är valkampanjer. Sociala medier sägs vara ett kommunikationsverktyg som ökar förutsättningen för demokrati och deltagande. LÄS MER

  5. 5. Får det lov att vara en valkampanj? : en kvalitativ innehållsanalys av Feministiskt Initiativs valkampanjer 2006 och 2014

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Dag Svensson; Vincent Vigonius; [2015]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; Medialisering; Agenda-setting; Valkampanjer; Sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen "Får det lov att vara en valkampanj? – En kvalitativ innehållsanalys av Feministiskt Initiativs valkampanjer 2006 och 2014" är skriven i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet, av Dag Svensson och Vincent Vigonius. I uppsatsen undersöks och jämförs två valkampanjer för det svenska partiet Feministiskt Initiativ i riksdagsvalen 2006 och 2014. LÄS MER