Sökning: "veganer"
Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade ordet veganer.
21. Kött? Nej tack, jag äter inte likdelar! : En studie i hur veganer och köttätare talar olika om kött.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorikSammanfattning : Köttätande är i dag en fråga som engagerar många. Vissa menar att det är farligt både för klimat och hälsa medan andra menar att det är nödvändigt för människans överlevnad. När frågan kring köttätandet lyfts och köttkonsumtionen ifrågasätts i debatten mellan köttätare och veganer händer något och heta känslor uppstår. LÄS MER
22. Den veganska praktikens utmaningar - En kvalitativ studie om vilka olika strategier veganer tillämpar för att hantera utmaningar i matlandskapet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Dagens matkonsumtion är inte hållbar. Den främsta anledningen till det är den oändliga mängd animaliska produkter som konsumeras. För att dagens samhälle ska utvecklas mot en mer hållbar konsumtion krävs en förändring av människans matvanor, alltså ett dietskrifte från animaliska produkter till växtbaserade dieter. LÄS MER
23. ”You don’t win friends with salad!” - Representation av vegetarianer och veganer i amerikansk TV och film
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/FilmvetenskapSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker representation av veganism och vegetarianism i amerikanska filmer och TV-serier, samt hur gestaltningen ser ut ur ett genusperspektiv och hur köttnormativet syns. Studien fungerar som en överblickande kvalitativ kulturstudie över det valda ämnet. LÄS MER
24. Växtbaserat – ett eget val : En kvalitativ fokusgruppsstudie med alternativa konsumenter av växtbaserade mejeriprodukter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : BAKGRUND Växtbaserade mejeriprodukter är livsmedel som liknar traditionella, animaliska mejeriprodukter men som ofta är baserade på soja, havre eller mandel. Produkterna marknadsförs som alternativ till bland annat mjölk och yoghurt. Laktosintoleranta, mjölkproteinallergiker och veganer har hittills varit företagens främsta målgrupper. LÄS MER
25. När David förlorade mot Goliat : En studie om hur ett varumärke påverkas vid förlusten av en tvist
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I november 2015 avgjordes en tvist mellan havredrycksproducenten Oatly och branschorganisationen Svensk Mjölk i Marknadsdomstolen. Svensk Mjölk stämde Oatly eftersom de ansåg att deras marknadsföring var vilseledande. LÄS MER