Sökning: "vild lek i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden vild lek i förskolan.

  1. 1. Den önskvärda leken : Förskolepedagogers perspektiv om vad som anses vara önskvärd och icke önskvärd lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elias Brunzell; Mikaela Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Desirable play; undesirable play; wild play; war play; rules; upbringing; values; preschool teachers approach; Önskvärd lek; icke önskvärd lek; vild lek; krigslek; regler; fostran; värderingar; förskollärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad verksamma pedagoger i förskolan anser är önskvärd samt icke önskvärd lek i förskolans verksamhet. Studien förankrar sig i Basil Bernsteins (1924–2000) teori om inramning. LÄS MER

  2. 2. NATURFORM I RÖRELSE : Skolan i Mälarhöjden

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Benjamin Tolis; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : NATURFORM I RÖRELSE – Skolan i Mälarhöjden   Naturform i Rörelse uppstod av en klump lera.    Det hela började med studiebesök på skolor och diverse litteratur i ämnet (bl a annat De Jong och Bjurströms fallstudie, Skolmiljö och välbefinnande – utformning och upplevelse) samt tankar om min egen skolgång. LÄS MER

  3. 3. En diskursanalys av förskolepedagogers tal om vild och kaosartad lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Neil Hof Kenntoft; Simon Henricsson; [2017]
    Nyckelord :Vild lek; kaosartad lek; diskurser; antagonism; pedagoger; förskola; intervjustudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur manliga och kvinnliga pedagoger talar om vild och kaosartad lek. Studiens metod är kvalitativ, halvstrukturerad intervju där sammanlagt 10 pedagoger verksamma inom förskolan har intervjuats. I studien har diskursanalys använts som analysmetod. LÄS MER

  4. 4. För vilt : En studie av förskollärares uppfattningar av den vilda leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellenore Vingmyr; [2017]
    Nyckelord :Vild lek; bråklek; förskollärare; uppfattningar; attityder;

    Sammanfattning : Detta arbete belyser förskollärares perspektiv på vild lek i förskolans miljö med barn mellan tre till fem år. Arbetet genomfördes genom intervjuer och synliggör fem verksamma förskollärares attityder, uppfattningar och erfarenheter kring den vilda leken. Även förskollärarnas metoder för bemötande av vild lek diskuteras. LÄS MER

  5. 5. Lilla Världen

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Andrea Berois; [2016]
    Nyckelord :Preschool Architecture Sweden; Förskola Dagis Vasalund Solna Stockholm Arkitektur Höjerska;

    Sammanfattning : I en storstad som växer och mullrar fram finns minnet kvar av en annan stad. En kåkstad med fattigbarn och svält men också med gemenskap och variation. En ny stad byggs som ska rensa upp men en bit av den gamla sparas, högst upp på höjden. Innuti den lilla staden som ligger i den stora staden finns en liten värld. LÄS MER