Sökning: "visual appeal"

Visar resultat 6 - 10 av 62 uppsatser innehållade orden visual appeal.

  1. 6. Visual Merchandising Approaches : A Comparative Study of High-End and Fast-Fashion Window Dressing Design

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Yufan Cui; Varissara Nattakrannuwat; [2023]
    Nyckelord :Visual Merchandising; Window Displays; High-End and Fast Fashion Apparel Retailers; Marketing Strategies; Branding; Design Elements; Comparative study; Visual Content Analysis; Retail Industry;

    Sammanfattning : In this comparative study, the design elements and visual merchandising approaches employed in window displays by high-end and fast-fashion retailers are investigated. The study utilizes a visual content analysis method with standardized evaluation criteria to analyze the window displays of six high-end and six fast-fashion stores located in Paris. LÄS MER

  2. 7. The Femme Fatale: An Analysis of the Archetype’s Remediation From Visual Arts to TikTok

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Elias Wilmenius Hillman; Rebecka Linde Wåhlberg; [2023]
    Nyckelord :Femme Fatale; Remediation; TikTok; Visual Arts; Archetypes; Male Gaze; Performativity;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate how cultural symbols are influenced during their remediation to social media platforms. As a case to explore this, this study delves into an examination of the remediation of the Femme Fatale archetype from the visual art tradition to the social media platform TikTok. LÄS MER

  3. 8. Convicted marketing content containing sexual depiction : An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Elin Månsson; Gülay Edin; [2023]
    Nyckelord :Social media marketing; content analysis; sexual marketing; gender discrimination; scandals in marketing; Marknadsföring i sociala medier; innehållsanalys; sexuell marknadsföring; könsdiskriminering; skandaler inom marknadsföring;

    Sammanfattning : Title: Marketing content containing sexual depiction.- An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence. LÄS MER

  4. 9. Med en enkel tulipan.. : En kvalitativ studie om hur blommor värderas och konsumeras, samt hur det kan tillämpas i visuell kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Andersson; Julia Nordmark; [2023]
    Nyckelord :consumption; qualitative interview; visual communication; branding; habitus; flowers; konsumtion; kvalitativ intervju; visuell kommunikation; varumärke; habitus; blommor;

    Sammanfattning : Studien ska undersöka unga kvinnors värderingar, samt varför denna grupp konsumerar blommor, för  att bidra med fördjupad kunskap om hur konsumtionsmönster påverkas av sociologiska aspekter, för att belysa den inverkan det kan ha på visuell kommunikation. Genom en kvalitativ intervjustudie ämnar författarna få insikt i unga kvinnors synsätt kring blomsterkonsumtion, och den empiriska datan ska användas i syfte att exemplifiera hur blomsterbutiker kan tilltala unga kvinnor genom visuell kommunikation. LÄS MER

  5. 10. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Information influence; fake news; propaganda; emergency preparedness; popular education; classical rethoric; visual rethoric; linguistics; Informationspåverkan; falska nyheter; propaganda; beredskap; folkbildning; klassisk retorik; visuell retorik; språkvetenskap;

    Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER