Sökning: "white saviour complex"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden white saviour complex.

  1. 1. Från Gatuhund till Familjemedlem : Relationen mellan människa-hund och vad synen på denna relation kan innebära för hur hundar värderas som egna individer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Lina Lokander; [2022]
    Nyckelord :white saviour complex; gatuhund; relationer; omsorg; objekt; handelsvara; subjekt; individ; antropomorfism; white saviour complex;

    Sammanfattning : Nästan alla människor i Sverige har en koppling till en hund, även om de aldrig haft en egen. Det har blivit allt vanligare för svenskar att adoptera tidigare gatuhundar från andra länder i Europa. Syftet med studien är att kunna visa vilken relation som finns mellan människor som adopterar gatuhundar och de gatuhundar som adopteras. LÄS MER

  2. 2. Short-term volunteers – Helpful or Harmful? : -A qualitative case study of short-term volunteers from a bottom-up perspective in Tanga Town, Tanzania.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Julia Andersson; Malin Höjer; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : People have always been enjoying travelling and exploring new places. The phenomenon of combining travelling with social work abroad has become known as “voluntourism”. Over the last few years, voluntourism has gained a lot of criticism, claiming that it does more harm than good for the host communities. LÄS MER

  3. 3. Laughter for Development: An Explorative Study into Humour’s Potential Role in Influencing Stereotypical Representation

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Jamie Bowd; [2019]
    Nyckelord :Humour; NGO; Creative Communication; Representaion; Stereotypes;

    Sammanfattning : Development issues are often described as important but dull, and ongoing stereotypical representations of a ‘distant other’ perpetuated by NGO’s and mainstream media create an increasingly disengaged public. In response to this, more creative means of communication are needed to increase engagement and counter dominant stereotypical narratives within the development sector. LÄS MER