Sökning: "youth institution"

Visar resultat 6 - 10 av 84 uppsatser innehållade orden youth institution.

  1. 6. Digitala verktyg i svensk kommunal grundskola- skillnad mellan stad och landsbygd? : DEN GEOGRAFISKA PLATSENS BETYDELSE FÖR ARBETET MED DIGITALA VERKTYG I UNDERVISNINGEN

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katrin Friman; [2023]
    Nyckelord :Interdisciplinary design; child and youth studies; schools geographic place; ICT education; municipal primaryschool; mixed- methods;

    Sammanfattning : The studys purpose has been to investigate similarities and differences in access to digital tools in Swedish municipal primary school dependent if the scools geographic place is in a bigger town or on the countryside. One of the studys research questions has been to investigate if it´s possible to discover any differences current the teachers attitudes and the pupils use of them in education dependent the schools geograpich place. LÄS MER

  2. 7. ”Vad är alternativet?” : SiS-personals perspektiv på placeringar vid psykiatriska tillstånd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Emma Larsson; Agnes Westrin; [2023]
    Nyckelord :psychiatric conditions; SiS institution; treatment staff; youth; behandlingspersonal; psykiatriska tillstånd; SiS-institution; ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur behandlingspersonal på SiS-institutioner uppfattarvillkoren för att behandla tvångsomhändertagna ungdomar med psykiatriska tillstånd. Enskilda intervjuer med behandlingspersonal från SiS-institutioner har genomförts. LÄS MER

  3. 8. Kritiska faser i samverkan : En studie om logiker, spänningar och vakuum i institutioners samverkan kring skolgång för placerade barn och unga

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annika Davén; [2022]
    Nyckelord :collaboration; placement in out-of-home-care; schooling; institutional logics; institutional void; samverkan; placerade barn och unga; skolgång; institutionella logiker; institutionella vakuum;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to an understanding of the need for collaboration in creating education plans and school placements for children and youth placed in out-of-home care. By interviewing nine representatives from social services, the municipal education department and primary and secondary schools, this study addresses tensions that arise in school planning in the critical phases for this target group: prior to placement in out-of-home-care and upon return home. LÄS MER

  4. 9. Ungdomars delaktighet i behandling : Professionellas perspektiv på ungdomars delaktighet i sin behandling inom SiS särskilda ungdomshem 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Smiljana Sobot; Annelie Kronmar; [2022]
    Nyckelord :Behandlingsplan; behandlingsprocess; tvångsvård; rutin; makt;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att utifrån intervjuer undersöka hur professionella vid SiS hem resonerar om placerade ungdomars delaktighet i behandlingsplanering och behandling. Vidare avser uppsatsen att belysa hur professionella utövar makt i relation till ungdomar utifrån befintliga regelverk. LÄS MER

  5. 10. Building peace together : A qualitative study of faith-based NGOs on intergroup reconciliation in Bosnia and Herzegovina

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för freds- och konfliktforskning

    Författare :Merle Daliah Ecker; [2022]
    Nyckelord :reconciliation; inter-group reconciliation; contact hypothesis; inter-faith; inter-group; Bosnia Herzegovina; NGO; positive peace; intergroup; interfaith; in-depth interview;

    Sammanfattning : Intergroup reconciliation involves a holistic change in attitudes and interactions between groups. However, sustainable reconciliation has often times been overlooked from previous research. This paper aims to contribute to the research gap by applying the well-tested contact hypothesis in the context of NGO structure. LÄS MER