Att vara lärare i ett multietniskt klassrum En studie om lärarnas upplevelse av sitt yrke i det högmoderna samhället

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Denna uppsats riktar sig till alla som är intresserade av utbildningsfrågor i det högmoderna samhället vi lever i. Mitt syfte är att genom kvalitativa intervjuer fånga upp de insikter hos lärarna som uppstår i kontexten multietnisk klassrum. Teoretiker Bourdieu, Giddens och Abdeljlil dominerar teori avsnitt med sina begrepp. Begreppen används som verktyg i analysen. Där belyser jag med hjälp av det empiriska materialet, multietniskt klassrum som en speciell forsknings fält inom pedagogiken. Diskussionen domineras av begrepp dialog, habitus, kulturell reproduktion mm. Dessa i kontexten multietniskt klassrum forcerar fram nya inseende kring relationen mellan de sex yrkesverksamma lärare. Nyckelord: Yrkesverksamma lärare, multietnisk klassrum, kultur

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)