Interkulturell kommunikation inom produktutveckling : En studie om hur kulturella skillnader i kommunikation påverkar produktutvecklingsprocessen i ett multinationellt teknikföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Interkulturell kommunikation är kommunikationen som sker mellan människor med olika kulturell bakgrund. Begreppet kultur kan betyda olika saker, detta arbete syftar på nationell kultur. Kulturella skillnader kan leda till brister i kommunikation och missförstånd kan uppstå. Syftet med studien var att undersöka ifall kunskap om interkulturell kommunikation påverkar produktutvecklingsprocessen i multinationella teknikföretag. Studien syftade även till att undersöka vilka problem som kan uppstå när denna typ av kunskap saknas. Arbetet baserades på en litteraturstudie och en empirisk studie. Litteraturstudien användes som underlag för rapportens problematisering samt teoretiska referensram. Den empiriska studien byggde på fyra intervjuer med representanter från samma företag. Utöver de fyra intervjuerna, ställdes också frågor till en utbildare på företaget men denna intervju skedde över mejl. Intervjuerna spelades in, bearbetades och kodades. Resultaten från empirin jämfördes sedan med litteraturen från den teoretiska referensramen. Slutsatsen är att interkulturell kommunikation har en påverkan på produktutvecklningsprocessen. Det kan gynna innovation men också försvåra problemlösningen inom ett multikulturellt team. Vidare kunde det också fastställas att brist på kunskap inom ämnet kan leda till missförstånd och konflikter mellan kollegor och också mindre engagemang i arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)