”Snö! Det betyder vit som snö!” Vuxna kursdeltagares och lärares reflektioner över ett läromedel för läs- och skrivinlärning (i relation till läromedelsforskningen)

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: I det här specialarbetet studeras läromedlet Svenska och mycket mer /ABC, som används i den grundläggande alfabetiseringsundervisningen i sfi, utifrån ett interaktionistiskt perspektiv på text med en hermeneutisk teoriram. Med utgångspunkt i det interaktionistiska perspektivet har fyra kursdeltagare och fyra lärare i den grundläggande sfi-utbildningen intervjuats om hur de uppfattar läromedlet och vad de finner som lätt eller svårt med det. Syftet är dels att beskriva i vilken grad SOMM karaktäriseras av meningsfullhet, användbarhet och läsbarhet i relation till forskning om lättlästa texter och texter i läromedel och i relation till lärarnas och kursdeltagarnas reflektioner över SOMM. Syftet är också att beskriva de lärmetoder och lärteorier som finns inbäddade i läromedlet och iaktta i vilken mån de överensstämmer med kursdeltagarnas och lärarnas reflektioner. Resultatet utgörs först av en kontextualisering av SOMM. Sedan tolkas författarnas avsikter och intentioner med läromedlet . Resultatet tyder på att en av de centrala idéerna med läromedlet enligt författarna är att det är individualiserat. Kursdeltagarnas och lärarnas förhållningssätt till och förväntningar på SOMM tolkas och deras arbetssätt med läromedlet beskrivs. Det görs en analys av text- och bildmaterial i läromedlet och av hur det är uppbyggt. Texternas och bildernas läsbarhet analyseras och tolkas utifrån det interaktionistiska perspektivet på text. Lärmetoder och lärteorier i läromedlet tolkas i förhållande till författarnas avsikter och informanternas reflektioner. I diskussionen behandlas först informanternas förväntningar i förhållande till SOMM och sedan användbarhet, meningsfullhet, lärteorier och lärmetoder i förhållande till informanternas reflektioner och tidigare forskning. Slutligen kommenteras erfarenheterna av det interaktionistiska perspektivet, den hermeneutiska teoriramen och undervisningssituationen på ett andraspråk för illiterata ur ett majoritetsspråksperspektiv. Resultaten tyder på att SOMM delvis och ur vissa avseenden karaktäriseras av läsbarhet och mindre av användbarhet eller meningsfullhet. Resultatet visar också på att idén om individualisering inte självklart realiseras på det sätt läromedelsförfattarna avsett när det gäller pappershäftena men däremot när det gäller webbdelen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)