Hur reagerar unga vuxna på individanpassad marknadsföring via sociala medier? Fokus Instagram Vilka rekommendationer kan företag erhålla?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Hur reagerar unga vuxna på individanpassad marknadsföring via sociala medier? Fokus Instagram. Vilka rekommendationer kan företag erhålla? Seminariedatum: 16:onde januari 2020 Kurs: Kandidatuppsats marknadsföring FEKH29 Författare: Julia Svärd Axelsson, Johan Magnusson och Julia Lundin Handledare: Nikos Macheridis Nyckelord: Sociala medier, marknadsföring, personlig integritet, individanpassad marknadsföring, unga vuxna & reaktioner. Syfte: Följande uppsats syftar till att besvara hur unga vuxna reagerar på den individanpassade marknadsföringen via digitala kanaler med fokus på Instagram. Vidare syftar arbetet till att generera indikationer om den individanpassade marknadsföringens effekt i förhållande till den traditionella. Arbetet ska vara ett hjälpmedel för företag i hur de ska förhålla sig vid hantering av marknadsföringsformen. Metod: Arbetet har gjorts med en kvantitativ undersökningsmetod med en deduktiv forskningsansats. Anledning till valet var att generella indikationer önskades presenteras vilket underlättas genom genomförandet av kvantitativ undersökning. Teoretiska perspektiv: Fokus för arbetet är mikromålkedjan och AIDA-modellen. Empiri: Studien har fokuserat på unga vuxna som i arbetet preciseras som män och kvinnor i åldrarna 18 till 32 år. Studieobjektet avser individanpassad marknadsföring vilket är en marknadsföringsform som utformas efter individens tidigare sökningar samt köp. Resultat: Arbetet indikerar att individanpassad marknadsföring är ett effektivare sätt än det traditionella sättet att nå ut till dess konsumenter. Majoriteten av respondenterna reagerar positivt på den individanpassade marknadsföringen. Företag bör av den anledningen använda sig av denna marknadsföringsform med vissa restriktioner eftersom den kan generera negativa reaktioner om marknadsföringen är för individanpassad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)