Hur förstår och tolkar förskollärare barns delaktighet och inflytande i utformningen av förskolans fysiska inomhusmiljö? : En kvalitativ studie om den fysiska inomhusmiljön på förskolan.

Detta är en M1-uppsats från Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Communication, Culture and Diversity (CCD)

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare förstår och tolkar ansvarsuppdraget samt hur de uppfattar att barns delaktighet och inflytande tillämpas i utformningen av förskolans fysiska inomhusmiljö. Studiens författare har försökt att förstå och tolka hur förskollärare utifrån deras erfarenheter och kunskaper tillämpar barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska inomhusmiljö. Förståelse och tolkningar kommer vara nyckelord genom hela uppsatsen eftersom de är centrala begrepp inom studiens teoretiska perspektiv som är hermeneutik. Studien är kvalitativ och utgår från semistrukturerade intervjuer med sex yrkesverksamma förskollärare från två avdelningar på samma förskola. Studiens resultat har analyserats utifrån en tematisk analys och synliggjorde ett mönster av återkommande begrepp. Studien visar att det är nödvändigt med en gemensam barnsyn och kunskapssyn hos förskolans personal för att främja barns delaktighet och inflytande i utformningen av den fysiska inomhusmiljön på förskolan. Det har även framgått att förskollärares förutsättningar att möjliggöra barns delaktighet och inflytande kan begränsas av stora barngrupper samt större personalgrupper, eftersom fler relationer ska samverka och förhålla sig till varandra. Studien bidrar härigenom med kunskaper utifrån författarnas tolkningar av förskollärares berättelser om hur barns inflytande och delaktighet kan tillvaratas i den fysiska inomhusmiljön på förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)