Sökning: "Emelie Claesson"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Emelie Claesson.

  1. 1. Likhetstecknets framställning i digitalaläromedel : En läromedelsanalys om hur likhetstecknet framställs i tre digitala matematikläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Emelie Claesson; [2022]
    Nyckelord :Likhetstecken; digitala läromedel; relationell förståelse;  operationell förståelse;

    Sammanfattning : Det har visat sig att många elever missuppfattar likhetstecknets innebörd, och att de saknar en djupare förståelse för att likhetstecknet symboliserar relationen mellan två uttryck, eller mellan två tal. Tidigare studier har visat att orsaken bakom denna missuppfattning baseras på de kontexter där eleverna möter likhetstecknet. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbete med att lära elever att läsa : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av och arbete med läsinlärning i förskoleklass och årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Claesson; [2022]
    Nyckelord :Läsinlärning; arbetssätt; förskoleklass; årskurs 1; läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om hur lärare upplever och arbetar med läsinlärning i förskoleklass och årskurs 1. Studien baserades på en kvalitativ forskningsmetod där datan samlades in via semistrukturerade intervjuer och strukturerade observationer. LÄS MER

  3. 3. Brottslighet bland barn och unga : Vad orsakar brottsligt beteende hos barn och unga samt hur arbetar socialtjänst och polis för att motverka en sådan negativ utveckling?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Emelie Claesson; Linda Jennstig; [2021]
    Nyckelord :crime; vulnerability; risk factors; collaboration; confidentiality; brottslighet; utsatthet; riskfaktorer; samverkan; sekretess;

    Sammanfattning : Brottslighet är när individer begår handlingar som inte är accepterade av samhället. När ett brott begås faller ansvaret på rättsväsendet och polisens verksamhet, men när gärningsmannen är ett barn faller hanteringen under socialtjänstens ansvar. LÄS MER

  4. 4. Hur förstår och tolkar förskollärare barns delaktighet och inflytande i utformningen av förskolans fysiska inomhusmiljö? : En kvalitativ studie om den fysiska inomhusmiljön på förskolan.

    M1-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Communication, Culture and Diversity (CCD)

    Författare :Evelin Rothzén; Emelie Claesson; [2021]
    Nyckelord :Barns delaktighet och inflytande; fysiska inomhusmiljön; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare förstår och tolkar ansvarsuppdraget samt hur de uppfattar att barns delaktighet och inflytande tillämpas i utformningen av förskolans fysiska inomhusmiljö. Studiens författare har försökt att förstå och tolka hur förskollärare utifrån deras erfarenheter och kunskaper tillämpar barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska inomhusmiljö. LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning genom lekfulla lärandesituationer – Intervjustudie med sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emelie Claesson-Roback; [2018-02-08]
    Nyckelord :matematikundervisning; förskoleklass; lärandesituation; lekfull; arbetssätt; intresse; engagemang;

    Sammanfattning : Lärares utformande av matematikundervisning i förskoleklass har tidigare setts vara problematisk på grund av bristande regleringar (Skolinspektionen, 2015). Sedan Lgr 11 (Skolverket, 2017) reviderades 2016 finns ett eget kapitel som reglerar förskoleklassens verksamhet, vad den ska innehålla samt hur den ska vara utformad. LÄS MER