Det mångkulturella klassrummet : En studie om det mångkulturella klassrummets påverkan på religionsundervisningen i skolans tidigare år

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka om det interkulturella förhållningssättet har någon betydelse för religionsundervisningen och för elevernas syn på religioner och religionsundervisningen. Studien omfattar grundskolans tidigare år och har genomförts med hjälp av innehållsanalys, där insamlingsmetoden bestod av både databassökningar och manuella sökningar. Resultatet visar att det interkulturella förhållningssättet har en stor betydelse i klassrummet, och kan bidra till ett mer accepterande klimat och färre fördomar. Läraren bör vara självmedveten och uppmärksam på att vederbörandes egen - religiösa eller icke-religiösa - övertygelse kan påverka elevernas inställning till varierande religiösa identiteter. När läraren är självkritisk minskar risken för att hen medverkar till religionsbaserat förtryck utan att vara medveten om det. Resultatet visar också att eleverna ser religionsämnet som ett ämne i mängden, och har svårt att göra en koppling mellan religionen och sina egna liv. Eleverna upplever själva att de har goda kunskaper om religion, men forskningsresultaten visar något annat. De har svårt att greppa religionen som företeelse, och saknar ofta kännedom om andra religioner än sina egna. Begränsad kunskap kan i sin tur leda till bristande acceptans för andra elevers religiösa eller icke-religiösa övertygelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)