#GIRLDINNER. En kvalitativ studie om tjejers kultur på sociala medier genom exemplet #girldinner

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

Sammanfattning: Under 2023 fanns det många tjejtrender och under sommaren 2023 blev #girldinner ett fenomen. #Girldinner är en TikTok trend som huvudsakligen syftar till att tjejer visar sina måltider de kallar för #girldinner. #Girldinner kan vara några slumpmässiga varor en hade i kylskåpet, en tallrik med pasta och smör, en vackert prydd snacksbricka med dessertostar eller fem saker en var sugen på. Genom #girldinner visade tjejer deras, ibland, ovanliga matvanor men trenden fångar även upp olika uttryck av tjejlighet. Syftet med uppsatsen är att, med hjälp av exemplet #girldinner, undersöka hur digital tjejlig kultur både reproducerar och utmanar normativ femininitet. Denna uppsats använder Judith Butlers performativitetsteori och Julianne Adams meta-performance begrepp för att undersöka hur iscensättningar görs oavsiktligt och avsiktligt på internet. Uppsatsen använder även olika teorier om görande av femininitet som Kristina Öhmans ”att tjeja sig” och Fanny Ambjörnssons teorier om normativ femininitet som till stor del utgår från Beverley Skeggs tankeverk kring respektabel femininitet. Postfeministiska förhållningssätt nyttjads som ett teoretiskt verktyg genom uppsatsen. Uppsatsen använder närläsning och bildanalys som metod där inre och yttre kontext av materialet har analyserats. Materialet består av 22 TikTok videos kopplade till #girldinner. Genom denna undersökning kom uppsatsen fram till att #girldinner kan förstås som en reproducerande och utmanande trend av normativ femininitet. De #girldinner TikToks som presenterade fina snacksbrickor med dyra varor kan förstås som reproducerande av postfeministiska ideal samt normer om en ordningsam, tillrättavisad och medelklass femininitet. I de #girldinner videos som presenterade stökig, sunkig, skräpmat samt de som visade teman kopplade till fest kan förstås som utmanande av normativa femininitets ideal. Studien visar även på att idén om hur en tjej bör bete sig kan breddas med #girldinner videos som har element av överdrift, humor, ironi, barnslighet och camp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)