Lärares metoder i engelskundervisning – en fallstudie på en svensk skola med engelskprofil

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Trots det engelska språkets betydelse i världen har jag under lärarutbildningen observerat hur lite engelskundervisning elever i årskurs F-3 har i Sverige. Det finns dock skolor med engelskprofil där det engelska språkets roll i undervisningen är större. Fallstudien tog avstamp i denna brist på engelskundervisning i lägre årskurser och hade som syfte att undersöka hur lärare på en svensk skola med engelskprofil arbetade med andraspråket engelska för elever i förskoleklass och årskurs 1. Det undersöktes med hjälp av kvalitativa intervjuer med fem lärare som arbetade i förskoleklass och årskurs 1. Knud Illeris tre dimensioner för lärande har använts för att analysera vilka språkkunskaper som eleverna fick möjlighet att utveckla genom lärarnas val av undervisningsmetoder. Eleverna kunde utveckla ett brett engelskt ordförråd, förmågan att kommunicera ett innehåll på engelska samt sin förmåga att använda och förstå engelska i olika sammanhang. Resultatet visar att lärarna dels tog in engelska i sina rutiner och arbetade med anglifiering i undervisningen på olika vis. Lärarna tematiserade även engelskundervisningen samt utformade sin undervisning med utgångspunkt i att eleverna skulle känna glädje när de arbetade med engelska i skolan

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)