Hur inverkar tron? En intervjuundersökning om blivande lärare och religion

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Sammanfattning: Uppsatsens syfte var att undersöka hur blivande lärare i religionskunskap som själva var troende eller icke-troende såg på sin egen roll som lärare i den icke-konfessionella skolan. Utifrån syftet formulerades tre frågor. Dessa undrade hur de blivande lärarna resonerade kring för- respektive nackdelar med att vara troende eller icke-troende lärare i religionskunskap i Sverige idag samt hur de förhöll sig till skolans krav på en allsidig och saklig undervisning utifrån att de själva var troende eller icke-troende. Den metod som har använts är enskilda kvalitativa intervjuer. Totalt har åtta personer intervjuats. Det empiriska materialet har analyserats med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Den teori och tidigare forskning som har använts är olika sekulariseringsteorier samt forskning kring skolan och den professionella lärarrollen. Resultatet har presenterats med utgångspunkt i de tre frågeställningarna och sedan delats upp utifrån olika kategorier som framkommit i intervju-personernas svar. I resultatet framkommer bland annat att intervjupersonerna menar att deras livsåskådning kan bidra till att de får en större förståelse, både för individer och grupper. När de blivande lärarna resonerar kring eventuella nackdelar med att vara troende eller icke-troende menar de att det finns en risk för en snedvriden framställning, utöver detta menar de att de inte kan se några direkta nackdelar. Utifrån olika perspektiv resonerar intervju-personerna även kring objektivitetens roll och funktion i en allsidig och saklig undervisning i en icke-konfessionell skola i det sekulära Sverige.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)