Prognosprocessen på ett kundorderstyrt industriföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

Sammanfattning: Det blir alltmer vanligt med kundanpassade produkter. Dagens sätt att tillverka på kan ses som ett resultat av att företag skiftat från massproduktion till att sätta kunden i centrum. Vi har gått in i den fjärde paradigmen av den industriella revolutionen, ”Mass-personifierad produktion” (MPP) eller ”Industri 4.0” som det även kallas. Kundanpassade produkter tar allt längre tid att göra, och för att få ut produkten snabbt krävs det att produkterna finns i lager vilket ger ett behov till prognostisering, och pålitliga processer.  I detta arbete har en fallstudie genomförts på ett industriföretag, Industri AB med syfte att undersöka och skapa förståelse för prognosprocessen på ett kundorderstyrt industriföretag. I detta arbete kartläggs även Industri AB:s prognosprocess.  Arbetet grundar sig en litteraturstudie av vetenskapliga artiklar och böcker, samt intervjuer på Industri AB. I arbetet har abduktion använts som vetenskapligt angreppsätt vilket betyder att det skett en växling mellan litteratur och empiriskt insamlat material. Genom att använda abduktion kunde de studerade faktorerna väljas utifrån de faktorer som, enligt litteraturen och Industri AB, har störst påverkan på prognosprocessen.  Efter att detta arbete genomförts går det att konstatera att det finns flera faktorer som påverkar prognosprocessen på kundorderstyrda industriföretag. Detta arbete tar upp sju påverkande faktorer och dessa är produktens utformning, osäkerhet, kommunikation och samarbete, bonussystem för säljare, den mänskliga faktorn, tillgängliga data och dess kvalitet, samt systematisk uppföljning. Faktorerna påverkar prognosprocessen på olika sätt, och denna studie ger även konkreta generella lösningsförslag samt förslag till hur Industri AB kan utveckla sin prognosprocess. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)