“Fröken styr samlingen” : En kvalitativ studie om samlingens syfte i förskolan och vem som styr den

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Samling är något som förekommer regelbundet på de flesta förskolor. Forskning om samling har dock inte gjorts under de senaste åren. Mot den bakgrunden avser föreliggande uppsats att undersöka det pedagogiska syftet med samlingen i förskolan, genom att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar samt hur förskolebarn ser på samling. Vi vill dessutom ta reda på vem som anses styra samlingen och hur detta ses utifrån barn och pedagogers perspektiv. Empiri har insamlats genom gruppintervjuer med barn och enkäter till pedagoger. Teoretiskt ramverk utgörs av humanistiskt perspektiv, maktteori samt barnperspektiv och barns perspektiv. Vår analys visar att både barn och pedagoger anser att samlingen är ett lärotillfälle. Pedagoger har även avsikt att få barn att känna sig trygga, skapa gemenskap och låta dem bli sedda och hörda. Vidare visar analysen att pedagoger anser att de har huvudansvaret för samling, men de anser att barn är delaktiga inom olika moment såsom att välja sång och frukt. Det finns en skillnad mellan hur pedagoger ser på styrningen av samlingen jämfört med hur barn ser på den. Barnen upplever att de inte får vara med och bestämma över huvud taget medan pedagogerna anser att de låter barnen vara med och påverka.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)