HÅLLBARHETSMETODER I PRODUKTUTVECKLING

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Christina Skoglund; Gustav Sjödin; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Rapporten undersöker metoder som teknikföretag använder inom produktutveckling i syfte att främja ekologisk hållbarhet. Arbetet tar upp bakomliggande motiv till företags hållbarhetssatsningar samt hur dessa påverkar metodvalen. Vi diskuterar kring framtida utmaningar som företag står inför gällande ekologisk hållbarhet i produktutvecklingen. Rapporten utgörs av en teoridel där omfattande teori kring produktutveckling presenteras. Teori har huvudsakligen inhämtats från litteratur och vetenskapliga artiklar, vilka i sig utgörs av genomförda studier av metoder etc. Därefter presenteras en fallstudie som är avgränsad till ett företag, Atlas Copco. Totalt har tre intervjuer genomförts, två med anställda på AtlasCopco samt en med en KTH-anställd som inte är relaterad till företaget. Genom att ställa teorin i relation till fallstudien ges både en teoretisk och en praktisk inblick i hur företag resonerar kring ekologisk hållbarhet. Resultatet visar att företag, på ett tidigt stadium, tillämpar metoder under utvecklingsprocessen för att säkerställa den slutgiltiga produktens miljövänlighet. Underutvecklingsfasen utnyttjar företag möjligheten att genom bland annat ekoindikatorer, LCAanalyser, modulärt tänkande, materialdatabaser baserade på EU-direktiv och förordningar, påverka materialval och optimera tillverkningsprocesser. Direktiv och kundkrav medför att nyutvecklade produkter automatiskt blir miljövänligare och i samband med att interessenter kräver allt miljövänligare produkter ser företag de ekonomiska satsningarna som nödvändiga i proaktivt syfte. Satsningar på energieffektivare produkter är något som kunder förväntar sig, varför företag således väljer att fokusera på produktens användarfas. I arbetet diskuteras även huruvida marknadsföringsstrategi utgör ett bakomliggande motiv till hållbarhetssatsningar samt framtida utmaningar inom utvecklingsprocesser såsom standardiserade energideklarationer för hela branscher. De metoder som framgår i undersökningen är generella och används idag av flertalet företag världen över men det finns som vid alla utarbetade strategier, positiva och negativa aspekter som är viktiga att känna till. Metoderna som används under produktutvecklingen kan internt vara användbara verktyg om de används på rätt sätt och i rätt syfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)