Sjuksköterskors upplevelse av patientsäkerheten vid vård av barn

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Många barn som behandlas på sjukhusen i Sverige, vårdas av sjuksköterskor som saknar specialistkompetens inom barnsjukvård. Mindre erfarna och nyutexaminerade sjuksköterskor som saknar specialistkompetens inom barnsjukvård kan ha svårt att tolka detaljer, känna igen och förstå innebörden av barns symptom och ha ett helhetstänkande, något som kan äventyra patientsäkerheten. Syftet med studien var att jämföra upplevelsen av patientsäkerheten för barn mellan sjuksköterskor som har eller saknar specialistkompetens inom barnsjukvård. En enkät med nio frågor användes för att besvara det aktuella syftet. Totalt deltog 101 sjuksköterskor i studien. Resultatet visade att barnsjuksköterskorna reflekterade mer kring patientsäkerhet kopplat till sitt arbete när de vårdade barn, än sjuksköterskorna som saknade specialistkompetens inom barnsjukvård. Barnsjuksköterskorna upplevde också i högre grad att de hade teoretisk kompetens för att ge en patientsäker vård för barn samt att de flesta sjuksköterskorna som saknade specialistkompetens inom barnsjukvård upplevde delvis eller inte alls att deras utbildning skapade en gynnsam förutsättning för att på ett patientsäkert sätt utföra medicintekniska moment på barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)