Hållbara resor med elcykel : En studie om att ersätta bensindriven bil med elcykel med avseende på miljö, hälsa och ekonomi för individ och samhälle

Detta är en Master-uppsats från Karlstads universitet

Författare: Lisa Rudell; [2018]

Nyckelord: Elcykel; transportvanor; klimatpåverkan;

Sammanfattning: I linje med Parisavtalet om en hålla den globala uppvärmningen av jorden under 2 °C sen industrialiseringen krävs att de globala utsläppen minskar. Sverige har klimatpolitiska mål om att år 2045 vara koldioxidneutralt. En tredjedel av utsläppen i Sverige kommer från transporter. För att erhålla nationellt sänkta utsläpp har Sverige som mål att reducera utsläpp från transport med 70 procent till 2030 med referens från år 2010. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem km vilket om dem ersätts med klimatneutrala alternativ skulle leda till sänkta utsläppen av växthusgaser. För transportsträckor där gång och konventionell cykel tar för lång tid eller är för krävande är elcykel ett alternativ. En individ har potential att ersätta många av sina bilresor med elcykel vilket kan leda till sänkt utsläpp för individen. I detta examensarbete undersöks hur elcyklar kan bidra till hållbara resor. I studien fokuseras det på ersättning av bensinbil med elcykel. En litteratursammanställning genomförs innehållande aspekterna miljöåtgärder, klimatpåverkan och hälsoeffekter. Aspekten miljöåtgärder sammanställer åtgärder på nationell och kommunal nivå i Karlstads kommun som kopplar till elcyklar och hållbara resor. En enskild individs och en elcykelns klimatpåverkan utreds. Erhållna hälsoeffekter av aktiv transport sammanställs. Litteratursammanställningen analyseras tillsammans med beräkningsexempel, fallstudier, som exemplifierar elcykelns potential. Fallstudierna redovisar reducerade utsläpp och utgifter vid ersättning av bensinbil med elcykel. Utsläppen för en genomsnittsindivid i Sverige är 11 ton CO2-ekv per år, vilket är långt över de nivåer som uppskattas som hållbara med 1-2 ton CO2-ekv per person och år. Transport står för 15 procent av en individs utsläpp och övriga ton fördelas över livsmedel, boende och övrigt. För att erhålla hållbara nivåer och en hållbar livsstil krävs en stor förändring i avseende på alla utsläppskategorier, det räcker inte att ersätta de 3,4 ton CO2-ekv som transport genererar för en genomsnittsperson. En enskild individ kan genom att ersätta resor i bensinbil erhålla en minskad klimatbelastning samtidigt som hälofördelar erhålls. Risken av att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar reduceras med 24 procent. Transport med elcykel har potential att nå upp till den rekommendation som folkhälsomyndigheten har om aktivitet av måttlig intensitet 150 minuter i veckan. I examensarbetet redovisas goda förutsättningar för sänkta utsläpp av CO2-ekvivalenter genom att ersätta bensindrivna bilar med elcykel. Elcykeln bedöms verka för hållbara resor för den enskilda individen och för samhället. För varje km som elcykel ersätter bensinbil redovisas en utsläppsreducering på 0,2 kg CO2-ekvivalenter och minskade kostnad för drift med 1 kr. Dock begränsas implementeringen av elcyklar av funktion, elcykeln är i relation till en bil långsam samt att dess packyta är begränsad vilket gör att bara en del av resor i bil kan ersättas med elcykel. För att kunna ersätta hållbara resor nationellt krävs insatser som stärker infrastrukturen och skapar möjligheter för individen att välja klimatsmarta alternativ. Elcykeln verkar för hållbara resor oavsett den ersatta bilens storlek och oavsett vilken produktionsteknologi som elen genererats från. Elcykeln är i relation till en bil mindre i storlek och mindre tekniskt avancerad vilket leder till att oavsett om fordonsflottan består av bilar som drivs av el eller fossila bränslen så kommer elcykeln att ha en lägre klimatpåverkan och kostnad för både produktion och drift. Elcykeln är klimatkompenserad efter 100 km då den ersatt en bensindriven bil vilket ger den en god potential att verka för hållbara resor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)