Informationssystem anpassade för nöjesparker utifrån säsongsanställdas perspektiv; En studie av användbarhet

Detta är en Master-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

Sammanfattning: Inom organisationer och företag har IT-stöd blivit allt viktigare för organisationens konkurrenskraftighet och för att upprätthålla effektiva processer. En viktig aspekt i utvecklingen av IT-system är användbarhet. Denna studie utgick från frågeställningen “Hur väl fungerar managementsystem på nöjesparker utifrån säsongsanställdas perspektiv?”. Tidigare studier utförda på nöjesparker har inte analyserat managementsystem utan istället fokuserat på hur arbetsgivare kan motivera de anställda att arbeta vidare inom nöjesparken och vilka aspekter som är viktiga för att uppnå detta. Denna studie belyser användbarheten och förbättringsåtgärderna av de managementsystem som används av de säsongsanställda inom Parks and Resorts Scandinavia, som driver nöjesparkerna Furuvik, Gröna Lund, Kolmårdens Djurpark och Skara Sommarland. Koncernen använder sig idag av två olika managementsystem som är inköpta av två olika företag. I denna studie analyserades de olika systemen separat utifrån användbarhet och förbättringsåtgärder för respektive system. Till denna studie valdes en kvantitativ metod och en enkät skickades ut till personer som varit säsongsanställda under 2022 inom koncernen. Enkäten skickades ut till 5173 personer som varit säsongsanställda inom koncernen 2022 och för att mäta användbarheten användes System Usability Scale (SUS) av Brook (1996). Resultatet av studien visade att systemen fick ett SUS betyg på 73,34 respektive 72,77, vilket ansågs som ett relativt bra resultat för användbarheten. Resultatet visade även en trend att de yngre säsongsanställda jämfört med de äldre säsongsanställda, gav systemen ett högre betyg för användbarheten och att de båda systemen hade högre användbarhet på mobiltelefoner med operativsystemet iOS än andra plattformar. Beträffande förbättringsåtgärderna av systemen fanns det förslag från de säsongsanställda att schemat ska vara mer lättåtkomligt, att systemen ska vara lättare att navigera i och att informationen ska vara mer relevant för säsongsanställda. Resultatet av denna studie ger ny kunskap kring användbarhet av managementsystem som används inom nöjesparker och hur de kan anpassas utifrån de säsongsanställdas behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)