"Så nu jag förstår hur man lagar svenska!” - En studie om språkinlärningsstrategier hos Sfi-elever

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Författare: Karina Rumjantseva; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att kartlägga språkinlärningsstrategier som vuxna Sfi-elever använder och att undersöka hur inlärningsstrategierna skiljer sig åt mellan elever med högt respektive lågt resultat på det nationella provet. Undersökningen innehåller både en kvantitativ och kvalitativ ansats. En metodologisk triangulering i form av både enkät och semistrukturerad intervju utformade efter Oxfords (1990) taxonomi av språkinlärningsstrategier har använts som datainsamlingsmetoder. Sammanlagt deltog nio Sfi-elever i denna studie varav fem hade högt provresultat (godkänt) och fyra hade lågt provresultat (underkänt).  Resultatet visar att informanterna har en jämn användning av både direkta och indirekta strategier, fast de indirekta används i lite högre utsträckning av de godkända eleverna. Det finns en viss variation i informanternas val bland de två strategigrupperna och användningen av dessa beror dels på den enskilda uppgiften som informanterna står framför, dels på informanternas tidigare erfarenheter, personliga preferenser och tidsbegränsningar i vardagslivet. Dessutom värdesätts vissa språkinlärningsstrategier olika av de två informantgrupperna. Tills sist har samtliga deltagare förmedlat en positiv bild av sina språkinlärningsstrategier efter ha läst Sfi-kursen och att de har fått råd om studieteknik av sina lärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)