Barn som konsument och producent : Förskollärares perspektiv på barns användande av lärplattan i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Denna studie undersöker förskollärares perspektiv på lärplattan i förskolans verksamhet. Detta ämne är högst relevant att ta reda på mer om, eftersom den digitala teknologin är en stor del av samhället. Lärplattans framfart i förskolor kan även synliggöras i förskolans läroplan där det uttrycks att barn bland annat ska utveckla en relevant digital kompetens (Skolverket 2019,s.9). Förskollärare behöver därmed fundera kring lärplattan och dess applikationer utifrån barns användande och verksamhetens behov. Detta argument stärks också i att i vår tidigare sökning av forskningsfältet fanns ett tunt sökresultat kring lärplattan och ett nästan obefintligt resultat utifrån barns användande av lärplattan utifrån konsument och producent1. Syftet med studien är att, med hjälp av erfarna förskollärares utsagor, förstå mer om hur lärplattan används i förskolan, vilket lärande den kan bidra med och vilka problem den kan orsaka. För att möta syftet används en kvalitativ intervjustudie som metod, där urvalet är sju förskollärare i Västra Götalands län i både kommunala och privata verksamheter. Förskollärarna är verksamma och har erfarenhet av att arbeta med lärplattan i en pedagogisk miljö tillsammans med barnen. Resultatet av studien delges i tre olika delar: förskollärares perspektiv på hur lärplattan används för meningsskapande, utveckling av förskollärares perspektiv på meningsskapande samt lärplattans möjligheter för meningsskapande. I resultatet framkommer det att utvecklingen gällande lärplattor i förskolan har gått från användandet av spel till att nu sträva mot ett mer pedagogiskt syfte. Det synliggörs också en önskan från förskollärarna att barnen ska komma ifrån passiva aktiviteter och möjliggöra för aktivitet. Utifrån barns användande och konsument- samt producent diskursen framförs en mening kring att det beror på vad som görs på lärplattan. Inom lärplattans möjligheter synliggörs användandet av flertalet modaliteter och lärplattan beskrivs som ett hjälpmedel. Därtill belyses det även hur meningserbjudandet styrs av förskollärare och barnens tidigare erfarenheter.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)