GATT och MILJÖSKYDD - produktionsrelaterade regleringar och internationella miljökonventioner i ljuset av gatt

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

Författare: Åsa Erlandsson; [2000]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Under det senaste årtiondet har relationen mellan handel och miljö kommit i internationellt fokus. Det ligger i ett lands intresse att skydda miljön inom sitt territorium, och skapa gynnsamma förutsättningar för handeln. Påverkan på miljön kan komma både från inhemsk produktion och från produktion i andra länder. För tillfället pågår en politisk debatt som brukar benämnas "handel och miljö" som omfattar en konflikt mellan internationell handelspolitik, som är uttryckt i GATT , och miljöpolitik. Många menar att internationella handelsavtal, som inte inkorporerar miljöskydd i tillräcklig utsträckning, kan orsaka miljöförstöring genom att exempelvis uppmuntra ohållbar konsumtion vilket leder till att djur och natur överexploateras. Handelsregler kan bli använda för att köra över miljöregler. GATT, vars regler styr 90% av världshandeln, är ett internationellt avtal som främjar handelsliberalisering genom att ställa upp generella principer för regeringars handelspolitiska agerande. Produktionsprocesser och metoder berörs överhuvudtaget inte av GATT:S nuvarande regler varför det är tillåtet att anta regler, exempelvis i form av utsläppsstandarder, för den inhemska produktionen. Däremot kan ett avtalsslutande land inte införa någon form av importrestriktioner, för varor framställda i ett annat land beroende av dess produktionsmetoder. Inom doktrinen finns en mängd antal förslag som skulle kunna vidtas inom GATT, för att tillåta produktionsrelaterade regleringar till skydd för miljön, utanför det egna territoriet. Införandet i GATT av miljörelaterade antidumping- och utjämningstullar skulle kunna leda till utplånandet av "pollution havens". Ett annat förslag innebär att WTO skall godkänna PPP. Länder som inte genomdrev lagar för miljöskydd skulle då bryta mot sina WTO-förpliktelser. I artikel I och III i GATT, görs en bedömning om åtgärder som vidtas mot importerade produkter är diskriminerande, i jämförelse med andra importerade produkter eller inhemska produkter. Behandlingen av likartade produkter jämförs. Om en tolkning av likartade produkter inbegriper hur en vara produceras, skulle det leda till att varor som till synes verkar vara likartade skulle kunna behandlas olika, beroende på hur de producerats. Det finns en mängd förslag inom doktrinen som förespråkar en möjlighet att tillåta produktionsrelaterade regleringar på importerade produkter, genom en undantagsskrivning i artikel XX. Införandet av miljömärkning och miljöskatter är andra sätt att skydda miljön. Internationella miljökonventioner (MEA) kan föreskriva att handelsrestriktioner på importerade varor till skydd för miljön tillåts. Konflikt kan uppkomma med GATT, då vissa bestämmelser i MEA diskriminerar mellan olika medlemmar i GATT, exempelvis Baselkonventionen och Montrealprotokollet . Konflikten mellan regler i GATT och i MEA uppstår, när en part i handelskonfliken är medlem i GATT, men inte i MEA och den andra parten är medlem i båda avtalen. Då skall GATT tillämpas. För att driva igenom miljöskyddet på det sätt som föreskrivs i MEA, exempelvis skyddandet av utrotningshotade djur, även gentemot länder som inte är medlemmar i MEA, måste GATT-avtalet förändras, exempelvis genom ett nytt undantag som skulle ge bestämmelser i MEA företräde framför GATT.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)