Utveckling av tidningsställ

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: Detta examensarbete har genomförts med inredningsföretaget Butikskonsult som uppdragsgivare. Butikskonsult har ett behov av att utveckla tidningsställ som exponeringsutrustning för att erbjuda lönsammare inredningslösningar, då tidskrifter för närvarande är lågfrekventa varugrupper. Vid framtagandet av konceptförslag på tidningsställ har fokus varit på köptillfället av tidskrifter. Syftet var att uppfylla butiksägarens behov samt att påkalla konsumenternas uppmärksamhet, och därmed kunna generera ökad lönsamhet. Med hjälp av litteraturstudier har kunskap samlats kring relevanta teorier såsom designprojekt, människans ergonomiska möjligheter och begränsningar, konsumentbeteende, åtgärder i butik samt förståelse för kundbehov. Metoder för genomförandet har valts utifrån teorierna. Störst vikt har varit på besöksintervjuer, för mer förståelse av kundbehov, samt utvärdering av lösningsförslag, för att ständigt luta sig tillbaka på faktamässig information och inte eget tycke. Resultatet blev ett konceptförslag som uppfyller de uttalade kundbehoven som tagits del av under besöksintervjuerna. Konceptförslagets formgivning tar även hänsyn till personalens ergonomiska situation och till konsumentbeteende vid köptillfället. Denna rapport är väl användbar som ett tillförlitligt underlag för vägledning och fördjupning i de delar som har avgränsats på grund av arbetets omfattning och tidsbegränsning. Fortsatt arbete rekommenderas ytterligare fördjupning, främst inom kund behov och konsumentbeteende i det praktiska. Detta då arbetet visar på hur kundfokus, redan i begynnelsen av ett projekt, är A och O och bör ses som en långvarig investering som ger både företag och kund optimal tillfredsställelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)