Den bortvalda historien : En intervjustudie om historielärares resonemang om bortval i historieundervisningen på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Huruvida något är signifikant i dagens utbildning är något av en diskussionsfråga inom historiedidaktiken och undervisningen. Mycket av tidigare forskning kring ämnet har varit centrerat kring vad lärare anser är signifikant och varför deras urval ser ut som det gör. Det verkar finnas en lucka i forskningen kring icke-signifikant historia och lärares bortval. Syftet är att undersöka resonemanget kring den nedprioriterade innehållshistorien och förmågor som anses mindre viktiga på gymnasienivå. Kursplanen ger lärarna ett urval som sträcker sig från förhistorisk tid till och med modern tid. Fem lärare blev intervjuade i en semistrukturerad intervju för ta reda på deras resonemang. Studien fann att informanterna ofta resonerade att förhistoria och äldre historia ansågs som mindre signifikant och utsatta för bortval. Resonemanget bakom var oftast baserat på att relevansen till idag minskade ju längre bakåt man kom i tiden. När det gäller förmågorna resonerades det att historiebruk och ren faktakunskap var de minst signifikanta förmågorna. Mycket av resonemanget kring detta centrerades kring en tidsbrist för historieundervisningen och den massiva kronologin tillgänglig för urvalet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)