“ATT GÖRA RELATION OCH INTE BARA PRATA RELATION” - En kvalitativ studie av professionellas perspektiv på systemorienterat arbete med ungdomar

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Det övergripande syftet med studien var att undersöka professionellas syn på om och hur ett systemorienterat arbetssätt kan integreras med det befintliga individinriktade arbetssättet på Ungdomsmottagningen. Studien genomfördes genom att undersöka professionellas perspektiv på Ungdomsmottagningen samt ta del av professionellas perspektiv på Ung vuxen mottagning som redan i viss utsträckning implementerat ett systemorienterat arbetssätt. Studien är kvalitativ och har genomförts med en induktiv ansats och tematisk analys. Studiens resultat visade att respondenterna förordar ett integrativt systemorienterat arbete när det bedöms som verksamt, möjligt och lämpligt och skapar en skillnad för den unge. Skillnaden uppfattas bestå i en ökad dialog, kommunikation och förbättrade relationer i familjen och andra viktiga relationer. De professionella framhäver att ungdomen uppfattas bli känslomässigt avlastad samt hjälpt i sin självständighetsutveckling. I studien framkommer att nätverket ses som en resurs och tillgång och att arbetet leder till en utveckling av nätverkets stödfunktion. Arbetssättet upplevs som effektivt samt avlastande för den professionella. Enligt respondenterna stärks alliansen med ungdomen vid ett integrativt arbete. Respondenterna på Ungdomsmottagningen önskar en ökad tydlighet om ett systemorienterat arbete kan ske inom verksamhetens kontext samt möjlighet till utökad kompetens. Enligt respondenterna på Ung vuxen mottagning har det varit verksamt att det systemiska tänkandet och det integrativa arbetet finns implementerat i verksamheten. Internationell forskning visar evidens för systemorienterat arbete med unga. De professionellas positiva erfarenheter visar att ett utökat integrativt arbete med ungdomens nätverk kan utvecklas inom Ungdomsmottagningens kontext som ett komplement till den individinriktade inriktningen och kan bidra till en skillnad för den unges psykiska hälsa och framtida relationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)