Kundundersökning av kvinnors respons på reklam i åldern 20 till 60 : Vad påverkar kvinnors köpintentioner utöver reklambudskap

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Jennie Jershed; Lotta Von Braun; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Konkurrensen på dagens marknad ser i dag annorlunda ut än vad den gjorde förr. Vi har fått fler och rörligare kunder och vi har fått in fler och större aktörer på marknaden. Dessa faktorer påverkar i dag handeln för småföretagare på den lokala marknaden. Att i dag kunna hävda sig på marknaden är svårt för små företag då de ofta inte har tillräckligt med resurser såsom pengar och kunskap om hur man når konsumenterna. Detta gör att de ofta blir lidande till fördel för de stora företagen på marknaden. Vi har därför valt att fokusera på mikro och makromålkedjorna för att visa att det inte bara handlar om mängden av reklam utan även kanalens påverkan, frekvens och hur segmentet de vänder sig till är och reagerar på reklam. Såsom hur intresse, pengar, tid och behov styr deras köpintentioner. För att visa hur det kan gå till i praktiken och huruvida teorin stämmer med verkligheten har vi valt att undersöka segmentet kvinnor i åldern 20 till 60 år genom fokusgrupper. De slutsatser och rekommendationer vi har kommit fram till är att det är positivt att försöka utvärdera sitt kundsegment så att man inte satsar på marknadsföringsåtgärder som inte ger respons. Vi anser även att man måste utvärdera sina reklamkanaler och försöka hitta nya och kreativa marknadsföringskanaler då många är trötta på den ”traditionella” direktreklamen. Det som vi har kommit fram till är att intresset för reklam finns men att det förekommer för mycket reklam i dagsläget som är för likartad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)