Utveckling av nattågstrafiken på övre Norrland : nya möjligheter för persontrafik med Botniabanan
Sammanfattning: Botniabanan är ett av de största infrastrukturprojekten i Norrland på mycket länge och när järnvägen står klar år 2007 kommer förutsättningarna för person- och godstrafik se helt annorlunda ut jämfört med idag. Godstrafikens kapacitetsproblem lindras kraftigt och restiderna för både gods och resande kan minskas. Dessutom innebär banan att en viktig regional pulsåder utmed den expansiva östersjökusten blir verklighet.Nattågstrafiken på övre Norrland kännetecknas idag av bristande företagsekonomisk lönsamhet och dålig konkurrenskraft gentemot flyget. Med Botniabanan förkortas restiden med ungefär två timmar vilket innebär att nya marknader kan nås. Dessutom kommer snabbtågsnätet att byggas ut till Umeå vilket betyder att nattågen på visa relationer får konkurrens från dagtåg och att marknaden måste anpassas så att dag- och nattågstrafiken kompletterar varandra.Det marknadsområde som har studerats i rapporten innefattar Norrbottens län, Västerbottens län, Västernorrlands län samt Narvik i Norge och Torneå i Finland. Efter att ha studerat området med avseende på, invånarantal, befolkningsprognoser, resandeströmmar, turism, säsongsvariationer, flyglinjenät, busslinjenät, dagtågsmarknad och infrastruktursatsningar har bedömningen gjorts att det finns potential att bedriva nattågstrafik år 2007 i ungefär samma omfattning som idag.De kortare relationerna, där det också blir möjligt att resa med snabbtåg, till exempel StockholmUmeå och GöteborgSundsvall kommer troligen att få en större andel affärsresenärer än idag, medan de längre relationerna kommer att bibehålla en mycket hög andel fritidsresenärer. Det är dock viktigt att eftersträva en ökad andel affärsresenärer på tunga längre relationer som GöteborgLuleå och StockholmLuleå eftersom det ger betydligt bättre förutsättningar för att få god ekonomi i trafikuppläggen. Affärsresenärerna har större betalningsvilja och ger en bättre fördelning över året och veckan eftersom de reser då fritidsresenärerna inte reser.Nio trafikeringsförslag med olika profil har arbetats fram och fyra av dessa har djupstuderats och utvecklats till fullständiga trafikupplägg.
- Trafikupplägg A som har en liknande trafik som idag men med nya vagngrupper till och från Malmö och Skellefteå.
- Trafikupplägg B med något mindre trafik än idag.
- Trafikupplägg C med utökad trafik.
- Trafikupplägg D med trafik form av kombinerade dag- och nattmotorvagnståg för sth 200 km/h.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)