”INGEN INFORMATION ÄR OCKSÅ INFORMATION” En studie om den interna kommunikationens roll under förändring

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Författare: Kajsa Gyså Karlsson; [2017-08-28]

Nyckelord: kommunikation; organisationsförändring; information;

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilken betydelse den interna kommunikationen har i en organisationsförändring, samt vilka konsekvenser en bristfällig kommunikation i en organisationsförändring kan få. Teori: För att förstå den interna kommunikationens roll i en organisationsförändring analyseras insamlat material i förhållande till teorier om kommunikationens två mål, Kotters åttastegs-modell och Elvings forskningsmodell om organisationskommunikation. Metod: Studien bygger på en kvalitativ metodologisk ansats. Insamlingen av materialet har skett genom intervjuer med konsulter vilka dagligen arbetar med organisationsförändringar. Intervjuerna har sedan transkriberats och tematiserats för att underlätta en analys. Resultat: Studiens resultat visar att den interna kommunikationen kommer att ha en avgörande roll för hur stort motstånd finns och hur hög beredskap för förändring som kommer föreligga. Den visar även att en viktig faktor angående kommunikation i en organisationsförändring framförallt att vidmakthålla vem som informerar, hur informationen går ut och när det informeras. Vidare visar studien att en bristfällig intern kommunikation kommer öka oro, ryktesspridning och risken osämja mellan organisationsmedlemmar. Kontinuerlig kommunikation kommer minska oro och öka beredskap, minimera ryktesspridning och skapa en känsla av gemenskap inom organisationen; faktorer som har direkt korrelation med en lyckad organisationsförändring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)