Konkreta representationer som stöd för elevers förståelse av addition

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi observerat betydande skillnader av hur konkreta representationer används i matematikundervisningen. Därav valde vi att undersöka hur lärarens användning av konkreta representationer påverkar elevers förståelse av addition. Med systematiska sökningar, i olika databaser, och även kedjesökningar har vi gjort ett urval av vetenskapliga artiklar som varit relevanta för denna kunskapsöversikt. Genom analyser av de utvalda artiklarna har ett resultat fastställts. Ett viktigt resultat är betydelsen av att använda flera och olika konkreta representationer vilket leder till en djupare förståelse av addition. Ett annat viktigt resultat är lärarnas kunskap om konkreta representationer och hur dessa används på ett medvetet sätt för att förbättra inlärningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)