Barns sociala relationer utifrån ett maktperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Njomza Gashi; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att beskriva sociala relationer i en barngrupp inom förskolan med utgångspunkt från ett maktperspektiv. Jag kommer även beskriva olika sociala faktorers påverkan på maktförhållanden och barns lärande. Undersökningen gjordes på en förskola med barn i åldrarna två till fem år via observationer utifrån forskningsmetoden sociometri. En pedagog intervjuades i syfte att beskriva olika faktorers påverkan på barngruppen. Undersökningen visade på att ålder och fysisk storlek kunde vara en orsak till en överordnad hierarkisk ställning i barngruppen. Äldre barn som intog en överordnad ställning visade generellt prosocialt beteende mot andra barn speciellt gentemot de yngre barnen. Bland de äldre barnen var majoriteten pojkar med endast en flicka i gruppen. Utifrån detta blev den sociala faktorn kön i förhållande till maktutövning svårt att jämföra och analysera. Det verbala språket utgjorde ytterligare en faktor för social dominans i den åldersblandade barngruppen där de äldre barnen hade ett mer utvecklat talspråk. Barn med underordnad ställning gjorde oftast motstånd mot barn med överordnad ställning och kunde även dominera i vissa situationer men behöll sin ställning i hierarkin. I barngruppen förekom det ett rangordningssystem vilket var att om A dominerar B och B dominerar C så borde även A dominera C.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)