Rörelsens plats, i skuggan av texten. - En undersökning om hur en kan skapa större utrymme för fysiskt utforskande i en repetitionsprocess

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

Sammanfattning: Hur kan man skapa ett större utrymme för fysiskt undersökande under en repetitionsprocess på teatern? Utifrån egna erfarenheter som skådespelare har jag lagt märke till att fysiskt undersökande och dess potential generellt sett ej tas tillvara under repetitionprocesser. Väldigt ofta står texten i fokus och rörelsen blir sekundär. Rörelsens funktion reduceras ofta till att enbart stödja texten. Skådespelarnas kroppsliga potential och rummets förutsättningar gås miste om. I detta arbete undersöker jag vad som krävs för att skapa ett större utrymme för ett friare kroppsligt, rumsligt och röstligt utforskande under en repetionsprocess. I arbetet söker jag efter individuella strategier och kollektiva lösningar för detta. I undersökningen intervjuar jag regissören Lena Stefensson som också är lektor i mimgestaltning vid Stockholms konstnärliga högskola, koreografen och dansaren Soledad Howe, skådespelaren Katarina Krogh och författaren, dramaturgen och teaterhistorikern Per-Arne Tjäder. Intervjuerna med de yrkesverksamma inom fältet hjälper mig samla in tips, erfarenheter och reflektioner kring frågeställningen. Både ur ett gestaltande, regisserande och historiskt perspektiv på teatertraditioner och dess inflytande. Arbetet resulterar i konkreta tips och strategier för den enskilde skådespelaren, en uppmaning till regissörer om att avsätta mer tid till rörelse och ett kritiskt perspektiv på det hierarkiska förhållandet mellan text och rörelse inom svensk teater

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)