Skolsköterskors upplevelser av att arbeta med psykisk ohälsa hos barn i grundskolan : En kvalitativ studie

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Psykiska ohälsa hos barn och ungdomar är ett växande dilemma i samhället. Genom hälsofrämjande insatser i tidig ålder hos barn kan psykisk ohälsa förebyggas. Skolsköterskor har en viktig roll i det hälsofrämjande arbetet i samverkan med elevhälsans övriga professioner. Syfte: Belysa skolsköterskors upplevelser av arbetet inom skolhälsovård med barns psykiska ohälsa i grundskolan. Metod: En kvalitativ metod med induktiv ansats har använts i studien. Åtta sjuksköterskor som arbetar inom skolhälsovården i Västra Götalandsregionen intervjuades med semistrukturerade frågor. Resultat: I resultatet framkom tre kategorier: Tillgänglighet, Hälsofrämjande arbete och Samverkan som är viktiga delar i det främjande arbetet med eleverna. Det finns önskemål om att utveckla screeningsverktyg för att identifiera psykisk ohälsa tidigt. Diskussion: Skolsköterskans tillgänglighet, hälsofrämjande arbete och samverkan med andra aktörer på skolan har en betydande roll och genom ett tvärprofessionellt samarbete kan hållbar elevhälsa uppnås. Studiens resultat kan bidra till framtida forskning för att förbättra skolhälsovården i grundskolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)