VÄGARNA TILL TALANG : En kvantitativ studie som undersöker bidragande faktorer tilltalangutveckling.

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Bakgrund. Talangutveckling är en central punkt i idrottens utveckling. Ordet är dock ettbegrepp som oftast används felaktigt i vissa situationer. Detta ger utrymme för mångafallgropar kring begreppet och främst i utvecklandet av talanger. Vad är då rätttalangutveckling samt hur ser resan ut till att bli en så kallad talang? Syftet. Undersökningen syftar till att undersöka vilka faktorer som har varit bidragande påvägen till att bli talang för hockeyspelare i åldrarna 16-20. Även för att se hur resultatetställer sig mot ATDE (Athletic talent development environment) teorin och mot tidigareforskning och studier. Metod. Undersökningen använder en kvantitativ metod där 77 stycken ishockeyspelaredeltagit genom att besvara en online-enkät. Urvalet är mellan 16-20 år och deltar ihockeygymnasium. Resultat. Från undersökningen kunde det tydas att talangerna började idrotta runt 5-6,deltagit i minst en idrott, specialisering vid 13-14 och elitsatsning vid 14-15. Föräldrarsstöttande, emotionellt och ekonomiskt samt lärande av ansvarstagande. Ledarens lyhördhetoch förmåga att vilja utveckla enskilda individer anses vara viktigt. Även resurser i miljönför utveckling är bidragande till utvecklingen till talang. Diskussion. Datan från resultatet visar på vikten av ATDE teorin, vilket visas genom deoptimala förutsättningarna runt om en individ i form av omgivningen, ledare och de socialafaktorerna, om det skall finnas en optimal chans för utveckling till talang. Nyckelord: talang, talangutveckling, förutsättningar, ATDE

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)