Sjungande språk : En undersökning om hur sångelever upplever språkinlärning i engelska via sångundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Nilsson Sandra; [2015]

Nyckelord: Musik; Lärande; Självbedömning; Identitet;

Sammanfattning: I det här examensarbetet har jag undersökt hur högstadieelever anser att sångundervisning påverkar deras språkinlärning i engelska. Syftet var att ta del av elevernas egna uppfattningar och hur de upplever språkinlärning i samband med sång. Jag har intervjuat fem flickor i årskurs 7 till 9 från två olika kommuner som deltar i musikskolans undervisning på sin fritid. Intervjuerna har skett via telefon och samtliga intervjuer har spelats in. Informanterna berättade att de har goda engelska språkkunskaper och att de upplever att de förbättrar dessa med hjälp av sin sångträning. De använder sig av olika källor för att arbeta med engelska i samband med inövandet av en sång, framförallt via Internet. Även sångpedagoger används som informationskällor för att erhålla förståelse för textinnehållet. Eleverna deltar i viktiga beslut som att avgöra när de kan sången tillräckligt väl för att avsluta arbetet och gå vidare med en ny sång, samt att självbedömning är en stor faktor i elevernas lärande. Informanterna berättar att repetition är viktigt vid inlärandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)