”-Jag tror det är bra och avdramatisera det här med alkohol!” : En kvalitativ studie utav Systembolagets samhällsinformerande reklamfilmer med antilangningsfokus

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att titta på hur stereotyper och intersektionalitet förekommer eller inte förekommer i Systembolagets samhällsinformerande reklamfilmer med antilangingsfokus. De fyra filmerna är Sanningen (2011), Likör (2013), Avdramatisering (2013), Antilangning (2014). Dessa filmer valdes ut för att en blandning utav manliga och kvinnliga huvudpersoner skulle finnas med. Dessa reklamfilmer har analyserats med hjälp utav en bildanalys av semiotisk karaktär. Analysen gjordes utifrån en transkribering utav de fyra filmerna. Resultatet utav analysen blir att just stereotyper när det kommer till genus inte är så närvarande men däremot att en mångfald gällande klass och etnicitet inte direkt förekommer. Till exempel det faktum att inte en enda utav dessa reklamfilmer har med en familj som ser ut att vara av någon annan härkomst än en ”vit medelsvensson” eller som någon familj som frångår heteronormen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)