Medinflytande i förskolan : En kvalitativ studie om hur barn mellan 3-5 år och deras pedagoger ser på medinflytande i förskolan

Detta är en M1-uppsats från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning:   Vårt syfte var att undersöka hur barn mellan 3-5 år och deras pedagoger uppleverbarns medinflytande och delaktighet i förskolans verksamhet. De metoder vi har använt i studien är intervjuer av pedagoger och barn, samt observationer.Vi valde att utföra undersökningarna på två olika förskoleavdelningar av praktiska skäl. Vi har förberett, genomfört, bearbetat och analyserat vårt resultat från förskolorna för att nå fram till vår diskussion och våra slutsatser. Pedagogerna i studien tycks vara medvetna om att barnen behöver ha större inflytandeöver vardagen i förskolan, och det framkommer att barnen också önskar det och ibland känner sig maktlösa. En orsak är att mycket i verksamheten är styrt och reglerat vilket varken pedagoger eller barn kan påverka. De flesta pedagoger upplever att då de provat att ha ett mer tillåtande klimat har tillvaron blivit avsevärt lugnare. Respondenternas syn på arbetet med barns medinflytande, samt synpunkterna somframkommer i relevant litteratur, pekar på svårigheterna att kombinera barnens behov och rätt till medinflytande i förskolan enligt styrdokumenten, och vad som är praktiskt genomförbart. Här kan vi se att förskolans engagemang och förutsättningar påverkar, men även pedagogernas intresse, vilja, förmåga och kunskap om både barnen och innehållet i styrdokumenten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)