Webboptimering, ett riskfyllt äventyr?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: En grundförutsättning för att lyckas driva en framgångsrik verksamhet online, är tillgången till en hemsida som tydligt reflekterar dess användningsområde och som konverterar besökare till kunder. Sedan länge har webbutvecklare varit införstådda med fördelarna av gränssnitt utvecklade utifrån besökares preferenser. Numera finns digitala verktyg som möjliggör kontrollerade experiment på hemsidor där stora volymer data analyseras så att ändamålsenliga slutsatser om användarmönster kan dras. Verktygen är betydelsefulla för att optimera hemsidors förmåga att konvertera besökare till kunder. Åberopad litteratur användes när vi konstruerade en mognadsmatris som graderar verksamheters optimeringsförmåga utifrån parametrarna kompetens och regelbundenhet. Underlaget för vår studie har insamlats utifrån en kvalitativ metod där vi gjort åtta djupintervjuer med sex framgångsrika Internetaktörer. Vi har bett dem att bedöma deras egna optimeringsförmåga genom att pricka in deras företag i mognadsmatrisen. Deras bedömning har sedan jämförts med vår evaluering, vilket ligger till grund för vår klassning av undersökningsobjektens självuppfattning i mognad av conversion rate-optimering. Vår studie visar att självuppfattningen hos respondenterna är hög men att en viss förskönande bild av verkligheten förekommer. Högst skattade mognadsnivå är dock inte en avgörande faktor för att bli en framgångsrik webbaktör. Vårt arbete lyfter även fram problemsituationer som går att relatera till mognadsgrad, samt svårigheter som alla respondenter erfarit i deras arbete med webboptimering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)