"Det är ju inte bara så att alla föräldrar är jättejobbiga, många barn är också jobbiga och det kan väcka mycket" En kvalitativ studie om hur barn inkluderas i familjeterapi och hur det påverkar familjeterapeuten när barn medverkar.

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Studien syftar till att lära mer om hur familjeterapeuter arbetar med barns inkludering i familjeterapi och hur det påverkar familjeterapeuten känslomässigt. Vi har använt oss av en kvalitativ metod inspirerad av fenomenologiskt synsätt med fokusgrupper som teknik. Analys av data har gjorts utifrån innehåll, vilket resulterade i två teman; Hur terapeuten inkluderar barn och hur det påverkar terapeuten. Familjeterapeuten behövde överväga familjers egen önskan om vilka som skulle inkluderas i familjeterapisessionerna. Familjeterapeuternas egna etablerade sätt att arbeta på samt deras idéer över hur tillämpning av teori praktiskt tillämpades påverkade arbetet med barn i familjeterapi. När barn inkluderades gjordes anpassningar som påverkade processen för hela familjen. I dessa sessioner, där barn inkluderades, uttryckte familjeterapeuten en blandning av olika känslor såsom stress, glädje, otillräcklighet och en känsla av att barnen behövde skyddas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)