Estetiska uttryck i undervisning inom sfi

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Syftet med här uppsatsen är att undersöka hur estetiska uttrycksformer kan användas som verktyg för andraspråksutveckling inom sfi. Sex lärare som använder estetiska uttrycksformer i sin undervisning i svenska som andraspråk har intervjuats om vilka syften de har med dessa arbetsmetoder samt vilka effekter de erfarit att metoderna kan ha för deltagarnas utveckling av sitt andraspråk. Lärarintervjuerna samt en enkätundersökning med frågor om estetiska uttryck som arbetsmetod i andraspråksundervisning jämförs med forskningsresultat om språkstöttande strategier vid andraspråksinlärning samt lärande i relation till estetiska uttrycksformer. Undersökningen visar att estetiska uttrycksformer kan vara en givande arbetsmetod inom undervisning i svenska som andraspråk för både språklig och personlig utveckling. Konkret användning av föremål underlättar inlärning av nya ord som sax, häftapparat, måla och spela. Kontexten gör det även lättare att minnas de nya orden. Att förbereda sig inför olika situationer, som att gå till vårdcentralen, genom rollspel i en socialt trygg miljö ger självförtroende inför verkliga utmaningar. En viktig förutsättning för arbete med estetiska uttryck som arbetsmetod är att det finns tillit och respekt mellan deltagare och lärare, samt att undervisningen håller hög kvalitet. Deltagarna ska kunna arbeta med att utforska och utveckla sina kunskaper utan att känna oro för att misslyckas. Läraren behöver ha goda kunskaper i språkutvecklande metoder och kunna förmedla trygghet i det estetiska uttrycket. Därför förordas att estetiska lärprocesser med konstnärliga arbetsmetoder utgör en del av lärarutbildningen

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)