Dimensionering & konceptstudie av bakre underkörningsskydd för Scanialastbilar

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Författare: Johan Ferm; Tom Glansholm; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:   Målet med denna rapport är att ta fram ett bakre underkörningsskydd för Scanias lastbilar som klarar nya lagkrav på belastning vid kollision med andra fordon bakifrån. Lagkraven innebär att underkörningsskyddet bak på lastbilen maximalt ska klara dubbla belastningen jämfört med dagens lastkrav. Lagkraven träder i kraft år 2021. Första delen av rapporten består av en dimensionering av ett befintligt underkörningsskydd så att det klarar de högre lastkraven. Dimensioneringsarbetet bestod av att först ta fram en enkel FEM-modell av balkelement som användes som vägledning för vilka dimensioner som behövde ändras. Därefter analyserades en mer detaljerad olinjär FEM-modell i Ansys Workbench 17. En följd av dimensioneringen var att underkörningsskyddets vikt ökade från 55,6 kg till 66,8 kg. I den andra delen av rapporten har nya koncept tagits fram i syfte att spara vikt. Detta gjordes genom att skapa helt nya koncept, men också genom att göra små ändringar på det befintliga dimensionerade skyddet. Den maximala viktbesparingen som kunde göras och samtidigt klara lastkraven var 14,2 kg, från 66,8 kg till 52,2 kg. Om Scania använder det framtagna konceptet innebär detta att de möter de kommande lagkraven samtidigt som de sparar vikt på sina lastbilar jämfört med idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)