Regler och säkerhet vid användning av fyrhjulingar

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/School for Forest Management

Sammanfattning: Fyrhjuling är ett samlingsnamn för flera olika typer av fordon vilket inkluderar terränghjuling, motorredskap I, motorredskap II, fyrhjulig motorcykel, traktor klass A, traktor klass B, moped klass1 och moped klass 2. Dessa olika fordonsformer som klassas till fyrhjulingar har en egen individuell lagstiftning och regelverk att följa. De främsta skillnaderna i lagstiftningen mellan fordonen är hastighetsbegränsningen, hjälmkrav, var fordonet får framföras och åldersgräns. Antalet fyrhjulingsägare i Sverige ökar för varje år och så även olyckorna med fordonen. För att få köra fyrhjuling krävs officiellt ingen utbildning, men vissa registreringsformer av fordonen kräver det. Exempel på en utbildning för fyrhjulingsanvändande är företaget Säker Skogs utbildning för terränghjulingskort. Syften med denna studie var att undersöka användarens kunskaper kring risker och det regelverk som fyrhjulingar omfattas av. Ett delsyfte var att hitta luckor i lagstiftningen som eventuellt gör den svårtolkad för fyrhjulingsanvändarna. En möjlig följd av studien är att den når ut med information till dess användare om lagar, regler och kunskap om risker vid användningen av fyrhjulingar. För att få en överblick över hur regelverket skiljer sig över registreringsformerna har en regelverkssammanställning gjorts. En intervjustudie gjordes för att ge kunskap om var regelverket har sina största brister och var riskerna fanns. Dessa intervjuer gjordes med personer som håller i utbildningar för fyrhjulingar. Som en avslutande del i studien skapades en enkät där fyrhjulingsanvändare själv fick svara på frågor gällande användning och säkerhet. Totalt svarade 416 stycken fyrhjulingsanvändare på enkäten. Den information som framkom under intervjuerna kunde styrkas i enkäten och visade på vissa brister i dagens regelverk. Exempelvis framkom det under intervjuerna att många förstagångsköpare av fyrhjulingar inte alltid är kunniga i lagstiftningen och är insatta i var fordonet får framföras. I enkäten fick respondenterna möjlighet att besvara om de visste vilken registreringsform deras fordon hade vilket 7,4 % svarade nej på. Om kunskap ej finns över vilken registreringsform fordonet har är det svårt att följa lagstiftningen för fordonet. En tredjedel av respondenterna svarade att de inte kände sig tillräckligt informerade om lagstiftningen vid köpet av fyrhjuling. De intervjuerna, enkäten och regelverkssammanställningen visar gemensamt är att det är oklart att veta vad som är tillåtet och inte som fyrhjulingsanvändare. Denna svårtolkade lagtext skapar svårigheter att följa reglerna och ökar risken för olyckor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)