May the Strategy be with you: Strategi och struktur i nystartade företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: May the Strategy be with you: Strategi och struktur i nystartade företag Seminariedatum: 2016-01-14 Ämne/kurs: FEKH19 Företagsekonomi: Examensarbete i Strategic Management, 15 HP Författare: Aron Johansson, Matilda Karlsson, Fabian Söderström Handledare: Christine Blomquist Nyckelord: Strategi, Struktur, Effectuation, Nystartade företag, Företags livscykler Syfte: Syftet med studien är att undersöka strategins påverkan på strukturen i nystartade företag. Vidare önskar vi addera ny kunskap till befintlig forskning om strategins påverkan på struktur då vi tycker oss se att den traditionella forskningen gällande relationen mellan strategi och struktur behandlar stora väletablerade företag snarare än små och nystartade. Metod: Studien är kvalitativ och har genomförts via en i huvudsak deduktiv ansats på två fallföretag. Data har samlats in med hjälp av semi-strukturerade intervjuer som avslutningsvis matchades mot ett preliminärt ramverk som sedan reviderades. Teoretiska perspektiv: Studien har tagit avstamp i Chandlers (1962) teori om att struktur följer strategi. Därefter har även senare begrepp och förklaringsmodeller använts för analysen av data. Dessa innefattar Sarasvathys (2001) begrepp effectuation som beskriver hur entreprenörer ofta tänker och resonerar vid grundandet av företag. För definition och klassifikation av nystartade företag och dess livscykel har studien utgått ifrån uppdelningar och beräkningar från Scott & Bruce (1987) samt Masurel & van Montfort (2006). Empiri: De två fallstudieobjekten är två nystartade företag från finanstjänstebranschen. Denna bransch har de senaste åren genomgått stora förändringar vilket gett upphov till nya möjligheter för företag att etablera sig. Fallföretagen har kapitaliserat på introduktionen av internetbanken och tillhandahåller tjänster inom låneförmedling och andra finansiella stödtjänster till företag eller privatpersoner. Resultat: Studien resulterade i en revidering av vårt preliminära ramverk till följd av att vi sett att strategi enligt vår definition inte uppkommer förrän under tillväxtfasen. Strategins påverkan på strukturen förändras med andra ord beroende på vilken fas företaget befinner sig i. Vi har också sett att strukturen kan begränsa strategin i takt med att företaget växer och strukturen blir mer komplex.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)