"Vi hänger fortfarande i luften" : En studie om sex förskoleklasslärares upplevelser av problem och dilemman i och kring förskoleklassen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: I föreliggande studie är syftet att undersöka hur förskoleklasslärare upplever sitt arbete i förskoleklass i relation till problem och dilemman som respondenterna upplever kring förskoleklassen. Vi vill också genom observation undersöka ifall ytterligare problem och/eller dilemman kan synliggöras i förskoleklassens verksamhet. Våra frågeställningar är: Vilka problem och/eller dilemman upplever förskoleklasslärare förekommer i och/eller kring deras verksamhet? Vilka problem och/eller dilemman kan observeras i förskoleklassens verksamhet? Teoretisk utgångspunkt genom studien har varit dilemmaperspektivet (Nilholm, 2007; Asp-Onsjö, 2012), vilket innebär synliggörande av dilemman som kan finnas inom en verksamhet, vilken i vårt fall är förskoleklassens. Analysbegrepp vi använt oss av förutom problem och dilemman, är organisationsnivå, verksamhetsnivå samt individnivå. Detta för att kunna synliggöra var olika problem och dilemman uppkommer. Vi har gjort en minietnografisk studie (Roos, 2014), och de metoder som använts för genomförandet av studien är intervjuer och observationer. I vårt resultat har vi kunnat se hur problem och dilemman på organisationsnivå i hög grad påverkar verksamhetsnivån och individerna i och kring verksamheten. Vi har också kunnat se en transparens kring detta, då en osäkerhet på individnivå kring förskoleklassens uppdrag kan påverka att förskoleklassen som skolform återigen kan komma att behöva diskuteras på organisationsnivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)