Hur arbetar företag med olika styrmedel för att skapa en god arbetsmiljö : En kvalitativ forskningsstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

Sammanfattning: Idag sker ständig förändring och utveckling av affärsmiljö där företag konkurrerar om konkurrensfördelar, att styra verksamheten enligt planer och strategier är därav viktigt. Inte minst är medarbetarnas beteende, välbefinnande och hälsa viktigt att ta hänsyn till då medarbetarna kan anses vara ett företags viktigaste resurs. Att ha en god arbetsmiljö på arbetet påverkar både graden av motivation och produktivitet bland anställda och är därför viktigt för företag. Syftet med studien är att undersöka hur företag styr verksamheten med olika styrmedel för att skapa samt bibehålla en god arbetsmiljö för sina medarbetare. Vilka styrmedel är det som används och hur appliceras det? I uppsatsen har en kvalitativ forskningsmetod med en abduktiv ansats genomförts, något som anses passa studiens syfte och frågeställning. Datainsamlingen har gjorts via semistrukturerade intervjuer då det ger respondenten möjlighet att prata om det hen upplever som relevant och ger också oss möjlighet till att avvika från intervjuguiden för att ställa eventuella följdfrågor. I de olika företagen kom det fram att man kombinerar både formella och informella styrmedel, ett formellt styrmedel som används kunde till exempel vara policy och regler, prestationsmätningar och medarbetarenkäter, medan aktiviteter, kommunikation och organisationskultur kunde vara ett sätt att styra informellt. Samtliga respondenter påpekade vikten av dem och hur det bidrog till en god arbetsmiljö

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)