Plan mot kränkande behandling - med särskild fokus på nätmobbning

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: I samhället idag finns det en ökad tillgänglighet och användning av internet. Nätmobbning har därför blivit alltvanligare och är ett problem som är svårt att komma åt. Syftet med vår studie är att se hur gymnasieskolorsplaner mot kränkande behandling ser ut. Att se skillnaderna i skolornas planer, om och hur skolorna belysernätmobbning i planerna. Våra frågeställningar i studien är:Hur ser planen mot kränkande behandling ut i skolorna?Vilka skillnader finns i skolornas plan mot kränkande behandling?Hur beskrivs nätmobbning i skolornas plan mot kränkande behandling?Vi har genomfört en jämförande studie för att få svar på våra frågeställningar. Vi valde att granska femgymnasieskolors plan mot kränkande behandling. I analysen använde vi oss av Skolinspektionens checklista tillhjälp för att se skillnaderna i skolornas planer. Resultatet jämfördes sedan med vad lagar, Skolinspektionensgranskning, styrdokument, tidigare forskning, övrig litteratur belyser om skolors plan mot kränkande behandlingoch nätmobbning.Resultatet visar hur skolornas planer mot kränkande behandling ser ut. Skolornas planer ser olika ut bådeinnehållsmässigt och omfattningen varierar. Resultatet visar även att det finns brister i skolornas planer.Nätmobbning och hur denna form av mobbning bör motverkas beskrivs vagt i skolornas planer. Resultatetklargör att de verksamma på skolan däribland lärare behöver få kännedom om vilka brister som finns i skolornasplaner. Få kännedom om hur nätmobbning kan motverkas och att nätmobbning behöver beskrivas i skolornasplaner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)