Normer i förskolans material med fokus på kultur och etnicitet : En studie om inkludering med ett normkritiskt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie är att få förståelse för hur förskollärare beskriver materialet på förskolan samt användningen av materialet. Studien får syn på de normer som speglas i förskolans material som är tillgängligt för barnen. För att besvara studiens frågeställningar genomfördes halvstrukturerade intervjuer med fyra förskollärare från två olika förskolor. Utöver intervjuerna utfördes besök på förskolorna för att samla in data i vilket material som fanns tillgängligt för barnen. Datananalyserades genom en ständigt jämförande metod och genomarbetades grundligt i nivåerna kodning, tematisering och summering. Resultatet diskuteras utifrån ett normkritiskt perspektiv. Studiens resultat visar att förskollärarna besitter ett normkritiskt perspektiv både i inköp och användning av material. Förskollärarna uttrycker att de kan utveckla deras interkulturella arbete och att det är genom böcker som de främst tar in olika kulturer. Resultatet presenteras i fem teman: ”olika kulturella bakgrunder”,”överrepresentation av vita karaktärer”, ”mångfald i närmiljön”, ”normbrytande representationer av kön” samt ”samtal om olikheter och värdegrund”. I resultatet synliggörs även att materialet på förskolorna speglar ett visst normkritiskt perspektiv med undantag i en överrepresentation av vita karaktärer i böcker och övrigt material. Studien visar slutligen att ett normkritiskt perspektiv behövs i förskolan för att uppnå en interkulturell praktik där alla får plats och kan känna igen sig i materialet som erbjuds. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)